Feedback – konstruktivna povratna informacija

U bukvalnom prevodu, feedback znači hrani nazad I predstavlja konstruktivnu, povratnu informaciju koja pomaže naš razvoj, saradnju I odnose. Povratnu informaciju dajemo kada uočimo da je osoba zarobljena u destruktivnim obrascima ponašanja I mišljenja.

Džo Laft I Hari Ingam kreirali su tzv. Džo Harijev prozor, koji je podeljen na četiri polja I svako polje predstavlja oblasti našeg života.
Prvo polje tzv.”javno” jesu oblasti koje su poznate I nama I drugima;
Drugo polje, nazvano “slepa mrlja” jesu oblasti našeg života koje su poznate/vidljive drugima, ali mi ih nismo svesni.
Treće polje “tajno” je ono što je poznato nama, ali ne I drugima;
Četvrto polje “nepoznato” jesu oblasti nepoznate I nama I drugima.

U okviru tzv.”slepe mrlje” je naš prostor za napredak. Kada govorimo o jakim stranama mi onda hrabrimo I motivišemo druge ljude, a ukazujući im na slepe mrlje pomažemo da ih osveste I osvetle.

Jedna od dobrih tehnika davanja konstruktivne povratne informacije je sendvič tehnika.

Konstrukciju započinjemo sa pohvalom, konstruktivna poruka (šta može bolje) je u sredini  I završavamo pohvalom.
Prva kora sendviča bila bi nekoliko specifičnih pohvala, kojima osobi stavljamo do znanja da primećujemo ono što je dobro uradila. Na ovaj način osobu uvodimo u dobro stanje.
Punjenje sendviča – najviše dve specifične “negativne”stvari koje bi osobi bilo korisno da promeni.
Druga kora sendviča je postavljanje kriterijuma/očekivanja kroz pitanje “kako bi bilo”.

Primer: Ti znaš da ja uživam da radim sa tobom I da jako cenim tvoju tačnost, preciznost I spremnost da učiš. Primetila sam da u poslednje vreme ne prisustvuješ sastancima I da forma izveštaja koju smo dogovorile nije ispoštovana u potpunosti. To je kod mene izazvalo blago razočarenje, budući da si mi ti jedan od najpouzdanijih saradnika. Kako bi bilo da nastaviš da prisustvuješ sastancima I unaprediš svoje izveštavanje? Želim da ti pomognem, I verujem da ćemo naći način da ovo prevaziđemo.

Kada dajemo feedback, izuzetno je važno da ispoštujemo sledeća pravila:

1. Povratna informacija se daje o ponašanju osobe, a ne o samoj osobi;
2. Daje se blagovremeno;

Feedback ima primenu u sledećim situacijama:
1. Rešavanje konflikata;
2. Pregovaranje, nove ideje;
3. Sastanci;
4. Prodaja;
5. Unapređenje međuljudskih odnosa;
6. Provera odluka pre realizacije;
7. Razumevanje stavova drugih ljudi;
8. Doprinosi razvoju samoanalize – kako naše ponašanje utiče na druge ljude I kako se osećaju u vezi sa tim.

Suština sendvič tehnike je zadržati osobu u dobrom stanju, kako bi ostala otvorena da čuje predloge, savete, sugestije (eventualno I kritike).  Ukoliko nam je stalo da nekoga podržimo, ukažemo mu na prostor za napredak ovo je najbolji način. Metoda ima široku primenu I jako je efikasna.